05 stycznia 2021 00:26 | Aktualności
Drodzy Rodzice,
po przeanalizowaniu Państwa odpowiedzi udzielonych w ankiecie online, przedstawiam raport oraz krótkie podsumowanie.
W ankiecie wzięło udział 32 rodziców na 160 dzieci uczęszczających do naszej szkoły. Kilkoro rodziców nie udzieliło odpowiedzi na niektóre pytania, stad zobaczą Państwo w raporcie zwrot: „brak odpowiedzi”.
Generalnie możemy wywnioskować, że w większości biorą Państwo czynny udział w nauce zdalnej pociech oraz wspieracie je rozmowami i pomocą, zarówno w nauce, jak i emocjonalną.
Prawie połowa z Państwa nie odczuwa znacznego zagrożenia z powodu koronawirusa, jednak wielu obawia się go w stopniu dużym. W większości są Państwo zadowoleni z przebiegu nauczania zdalnego, jednak kilkoro z Państwa odczuwa duże niezadowolenie.
Zarówno ze strony nauczycieli, jak i rówieśników nie dostrzegają Państwo przejawów wrogości w stosunku do dzieci, a wręcz przeciwnie, często jest to wsparcie, akceptacja i pomoc.
Nasi uczniowie w pierwszej kolejności zwracają się o pomoc do rodziców, a następnie do grona pedagogicznego: nauczycieli, pedagoga, psychologa.
Znaczna część Państwa nie ma zastrzeżeń do panującego systemu oceniania zachowania, jednak kilkoro bardzo się on nie podoba, nie proponują jednak Państwo żadnych konkretnych rozwiązań tej trudnej dla Państwa sytuacji.
Rozumiem, że ankieta online była swego rodzaju wyzwaniem, a i o czas trudno w przedświątecznym zamieszaniu, tym bardziej dziękuję serdecznie za poświęcony czas tym z Państwa, którzy zechcieli podzielić się z nami swoją opinią.
W przypadku kwestii niepodjętych w ankiecie (a które budzą Państwa kontrowersje), bądź w przypadku zastrzeżeń i propozycji lepszych rozwiązań w związku z systemem oceniania zachowania – serdecznie zapraszam do kontaktu poprzez stronę internetową szkoły :) ! Wszystkie propozycje i wnioski zostaną wzięte pod uwagę i omówione na spotkaniu Rady Pedagogicznej!
Pozdrawiam cieplutko i życzę przyjemnej lektury raportu oraz
Szczęśliwego Nowego Roku 2021 :)
Katarzyna Pawlak-Donke
Raport z ankiety online dla rodziców – grudzień 2020
Pytanie 1. Czy uważa Pan/Pani, że koronawirus jest dla Państwa zagrożeniem?
dużym 13 uczestników 38 %
niewielkim 14 uczestników 41%
nie jest zagrożeniem 2 uczestników 6%
Bez prób 5 uczestników 15%
Pytanie 2. Proszę wybrać określenie, które najlepiej określa Pana/Pani stosunek do nauczania zdalnego ?
jestem bardzo zadowolony 5 uczestników 15%
jestem raczej zadowolony 14 uczestników 41%
jestem raczej niezadowolony 5 uczestników 15%
jestem niezadowolony 4 uczestników 12%
Bez prób 6 uczestników 18%
Pytanie 3. W toku nauczania zdalnego Państwa dziecko ...
korzysta z pomocy rodziców 11 uczestników 32%
korzysta z pomocy rodzeństwa 6 uczestników 18%
korzysta z korepetycji 3 uczestników 9%
radzi sobie samo 16 uczestników 47%
nie radzi sobie 1 uczestników 3%
Bez prób 7 uczestników 21%
Pytanie 4. Jeśli pomaga Pani swojemu dziecku to w jaki sposób? PYTANIE OTWARTE (pisownia oryginalna)
Mówię mojemu dziecku jak poradzić sobie z problemem, gdzie szukać rozwiązania, staram się nauczyć dziecko samodzielności i ponoszenia konsekwencji za swoje czyny
pomagam tylko przy odrabianiu zadań domowych
uczymy się razem i przerabiamy tematy na spr
Pomagam swojemu dziecku np. 1) rozmową 2) przy lekcjach
Pomoc w zrozumieniu bieżącego materiału.
Korepetycje
zadaniach
Nie pomagam
Pocieszam go
w rozwiązywaniu problemów z internetem
Tłumacze, że nie zawsze wszystko wychodzi za pierwszym razem, mobilizuje do podjęcia kolejnych prób.
W zadaniach domowych
Nie muszę pomagać, bo jest samodzielne
Sprawdzam czy ma zrobione wszystkie zadania.
Siedzę z córką i staram się tłumaczyć jak ma z czymś problem, pocieszam i mówię że będzie lepiej następnym razem jak jej coś nie wyjdzie
przepytywaniem dziecka przed sprawdzianem
Rozmowa
pomagam uczyć się dzecku
Tłumaczeniem zagadnień i rozmową
Radzi sobie samodzielnie
Poprzez rozmowy
Dużo więcej czasu musimy poświęcać na wsparcie w zadaniach domowych w celu wytłumaczenia co jest do zrobienia.
Jeśli chodzi o szkołe to pilnuje, żeby wstała na czas na lekcje, a o resztę nie muszę się martwić, bo radzi sobie sama.
wytłumaczenie niektórych zad domowych
Próbuje wytłumaczyć jeśli dziecko o to poprosi
Cały czas z dzieckiem podczas nauki zdalnej
staram sie rozmawiac , tłumaczyc i mobilizować
Podsumowując:
Pomoc przy rozwiązywaniu zadań domowych deklaruje: 4 rodziców
Generalnie pomoc w nauce: 11 rodziców
Pomoc poprzez rozmowę i wsparcie, pocieszenie: 12 rodziców
Pomoc poprzez organizacje korepetycji – 1 rodzic
Nie ma potrzeby pomagać, dziecko jest samodzielne: 4 rodziców
Pomoc w rozwiązywaniu problemów z internetem: 1 rodzic
Rodzice, którzy nie udzielili odpowiedzi: 6
Pytanie 5. Ile czasu dziennie spędza obecnie Państwa dziecko w internecie?
3 godziny 6 uczestników 18%
4 godziny 4 uczestników 12%
5 godzin 3 uczestników 9%
6 godzin 9 uczestników 26%
więcej niż 6 godzin 9 uczestników 26%
Bez prób 4 uczestników 12%
Pytanie 6. W jaki sposób najczęściej Państwa dziecko wykorzystuje obecnie internet? (proszę wybrać max 3 odpowiedzi)
lekcje online i odrabianie prac domowych 27 uczestników 79%
gry 15 uczestników 44%
rozwijanie zainteresowań 9 uczestników 26%
aktywność na portalach społecznościowych i kontakty z innymi 9 uczestników 26%
oglądanie filmów i słuchanie muzyki 14 uczestników 41%
Bez prób 5 uczestników 15%
Pytanie 7. Czy Pan/Pani zna zagrożenia dla Państwa dziecka płynące z internetu?
tak, wszystkie 12 uczestników 35%
tak, niektóre 15 uczestników 44%
nie, nie znam 1 uczestników 3%
Bez prób 6 uczestników 18%
Pytanie 8. Czy podejmuje Pan/Pani działania, które mają na celu ochronę Państwa dziecka przed zagrożeniami w internecie?
Tak 23 uczestników 68%
Nie 5 uczestników 15%
Bez prób 6 uczestników 18%
Pytanie 9. Jak często Pana/Pani dziecko spotyka się obecnie z osamotnieniem i wyobcowaniem ?
bardzo często 3 uczestników 9%
często 1 uczestników 3%
czasami 8 uczestników 24%
raczej rzadko 12 uczestników 35%
nigdy 6 uczestników 18%
Bez prób 5 uczestników 15%
Pytanie 10. Jak często Pana/Pani dziecko spotyka się obecnie z życzliwością, zrozumieniem i serdecznością ze strony rówieśników ?
bardzo często 3 uczestników 9%
często 13 uczestników 38%
czasami 9 uczestników 26%
raczej rzadko 4 uczestników 12%
nigdy 0 uczestników 0%
Bez prób 6 uczestników 18%
Pytanie 11. Jak często Pana/Pani dziecko spotyka się obecnie z życzliwością, zrozumieniem i serdecznością ze strony nauczycieli ?
bardzo często 6 uczestników 18%
często 16 uczestników 47%
czasami 5 uczestników 15%
raczej rzadko 0 uczestników 0%
nigdy 0 uczestników 0%
Bez prób 7 uczestników 21%
Pytanie 12. Jak często Pana/Pani dziecko spotyka się obecnie z agresją, krzykliwością, złośliwością ze strony rówieśników ?
bardzo często 2 uczestników 6%
często 1 uczestników 3%
czasami 9 uczestników 26%
raczej rzadko 11 uczestników 32%
nigdy 6 uczestników 18%
Bez prób 5 uczestników 15%
Pytanie 13. Jak często Pana/Pani dziecko spotyka się obecnie z agresją, krzykliwością, złośliwością ze strony nauczycieli?
bardzo często 0 uczestników 0%
często 0 uczestników 0%
czasami 2 uczestników 6%
raczej rzadko 7 uczestników 21%
nigdy 17 uczestników 50%
Bez prób 8 uczestników 24%
Pytanie 14. Największy problem w nauczaniu zdalnym sprawia mojemu dziecku ...
zaplanowanie codziennej nauki 5 uczestników 15%
poradzenie sobie ze stresem 11 uczestników 32%
brak bezpośredniego kontaktu z nauczycielem i rówieśnikami 12 uczestników 35%
problem z koncentracją 10 uczestników 29%
problemy techniczne ze sprzętem 13 uczestników 38%
Bez prób 5 uczestników 15%
Pytanie 15. Czego najczęściej (także w nauczaniu stacjonarnym) dotyczą problemy Państwa dziecka?
trudności w nauce 6 uczestników 18%
relacji z rówieśnikami 4 uczestników 12%
nadmiaru obowiązków 9 uczestników 26%
problemów zdrowotnych 2 uczestników 6%
nie radzi sobie jeszcze z emocjami 16 uczestników 47%
Bez prób 5 uczestników 15%
Pytanie 16. Jak najczęściej reaguje Pana/Pani dziecko w sytuacji trudnej? (proszę wybierać max 2 odpowiedzi)
czuje lęk i strach, poci się 13 uczestników 38%
boli je brzuch i głowa, traci apetyt 11 uczestników 32%
mobilizuje się do działania, szuka pomocy 9 uczestników 26%
staje się agresywny, niemiły, spięty 4 uczestników 12%
nic nie robi, czeka aż minie 2 uczestników 6%
Bez prób 7 uczestników 21%
Pytanie 17. Do kogo przede wszystkim zwróciłoby się Pana/ Pani dziecko w trudnej sytuacji Pani/Pana zdaniem ?
do mamy i taty 26 uczestników 76%
do rodzeństwa 4 uczestników 12%
do dziadków 2 uczestników 6%
do przyjaciół 4 uczestników 12%
do nauczycieli / pedagoga / psychologa 7 uczestników 21%
Bez prób 6 uczestników 18%
Pytanie 18. Czy Pana/Pani dziecko spotyka się w szkole z postawami szacunku, pomocy, zrozumienia i tolerancji?
bardzo często 8 uczestników 24 %
często 15 uczestników 44%
czasami 6 uczestników 18%
raczej rzadko 0 uczestników 0%
nigdy 0 uczestników 0%
Bez prób 6 uczestników 18%
Pytanie 19. Czy Pana/Pani dziecko spotyka się w szkole z postawami agresji, wyśmiewania, plotkowania, braku tolerancji?
bardzo często 2 uczestników 6%
często 1 uczestników 3%
czasami 3 uczestników 9%
raczej rzadko 12 uczestników 35%
nigdy 10 uczestników 29%
Bez prób 6 uczestników 18%
Pytanie 20. Proszę ocenić punktowy system oceny z zachowania obowiązujący w naszej szkole. Jaka jest Państwa opinia na ten temat? PYTANIE OTWARTE (pisownia oryginalna)
Podsumowując:
Obecnie obowiązujący system oceniania zachowania jest oceniany pozytywnie, bardzo dobrze lub dobrze przez 19 na 32 rodziców, którzy brali udział w ankiecie.
Obecnie obowiązujący system oceniania zachowania jest oceniany negatywnie przez 4 na 32 rodziców, którzy brali udział w ankiecie.
Rodzice, którzy nie maja zdania na ten temat: 3
Rodzice, którzy nie udzielili odpowiedzi: 6
Pytanie 21. Jakie działania w sferze wychowawczo-profilaktycznej powinna podjąć szkoła, aby poprawić dobrostan Państwa dziecka?
Podsumowanie:
Zdecydowana większość rodziców nie udzieliła żadnej odpowiedzi lub nie miała zdania na temat potencjalnych zmian, które mogą zostać wprowadzone przez szkołę: 22 na 32.
Liczba rodziców, którzy są zadowoleni z obecnego funkcjonowania szkoły i nie wprowadzaliby generalnie żadnych zmian: 3.
Liczba rodziców, którzy uważają, że na poprawę sytuacji dzieci wpłynie powrót do nauczania stacjonarnego: 3.
Liczba rodziców, którzy uważają, że powinno być zadawanych mniej zadań domowych: 1.
Liczba rodziców, którzy uważają, że powinno się więcej w szkole rozmawiać z uczniami na temat tolerancji: 1.
Liczba rodziców, którzy uważają, że powinno się bardziej przestrzegać zaleceń PPP: 1.