Tutaj powinien być opis

Międzynarodowy Dzień Ziemi

 22 kwietnia b.r. przypada Międzynarodowy Dzień Ziemi – święto, które przypomina nam o tym, abyśmy dbali o środowisko i starali się żyć w zgodzie z naturą. Ten dzień każdego roku obchodzony jest przede wszystkim przez uczniów, którzy sadzą drzewka, czy też zbierają śmieci. W tym roku takie działanie jest niemożliwe ze względu na panującą epidemię. Nie oznacza to jednak, że nie mamy dbać o środowisko.

Wszyscy zabezpieczamy się przed infekcją, zakładając maseczki, rękawiczki, czy używając jednorazowych opakowań. W wielu miejscach można natknąć się na zużyte środki higieniczne, które biodegradacji ulegać będą latami. Zadbajmy o to, aby środki te wyrzucać zawsze do odpowiedniego pojemnika na śmieci. Nas to nic nie kosztuje, a chroni planetę. Idąc na zakupy pamiętajmy o zabraniu torby wielokrotnego użytku, używajmy na co dzień szklanych opakowań, pamiętajmy o segregacji odpadów… Ziemia jest naszym domem, więc jesteśmy zobowiązani do dbałości o nią.

Z okazji Światowego Dnia Ziemi, który obchodzony jest na świecie od 1970 roku, mamy dla Was kilka proekologicznych zadań konkursowych, połączonych wspólnym hasłem – Gramy w zielone. Zapraszamy do wspólnej zabawy.

Organizatorzy – Samorząd Uczniowski, Beata Demut, Katarzyna Skowronek, Małgorzata Skotarek, Jowita Augustyniak

 

Konkurs ekologiczny „Gramy w zielone”

„Wpatrz się głęboko, głęboko w przyrodę, a wtedy wszystko lepiej zrozumiesz”

Albert Einstein

 

Celem konkursu jest rozwój u uczestników świadomości ekologicznej oraz podniesienie wrażliwości na problemy dotyczące ekologii i ochrony środowiska, a także pobudzenie wyobraźni plastycznej i kreatywności.

Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest dostarczenie do dnia 30 kwietnia b.r. zdjęcia wykonanej indywidualnie pracy plastycznej lub prezentacji multimedialnej o tematyce dotyczącej ekologii, ochrony środowiska, skutków zanieczyszczenia środowiska, odnawialnych źródeł energii.

Prace plastyczne mogą być dwuwymiarowe lub przestrzenne, wykonane w dowolnej technice. Za szczególnie cenne będą uważane jednak te, które wykonane są przy użyciu naturalnych materiałów, takich jak: papier, len, bawełna, kasze, nasiona, różnokolorowy piasek, liście, patyki itp. lub z materiałów pochodzących z odzysku.

Zagadnienia konkursowe są zróżnicowane i dostosowane do wieku uczestników. Prace oceniane będą w kategoriach wiekowych: klasy 1-3, klasy 5-6, klasy 7-8.

Każdy uczestnik konkursu może zgłosić tylko jedną pracę.

 

Klasy 1-3

„Poszukiwacze skarbów natury.”

W otoczeniu swojego domu lub na spacerze poszukaj co najmniej 7 przedmiotów, które posiadają przynajmniej jedną z wymienionych cech. Znajdź:

- coś żółtego

- coś zielonego

- coś okrągłego

- coś gładkiego

- coś szorstkiego

- coś miękkiego

- coś prostego

Ze znalezionych, pochodzących wyłącznie ze świata natury przedmiotów ułóż dwuwymiarową lub przestrzenną kompozycję – osobisty ekologiczny totem. Pamiętaj, że szukając „skarbów” nie możesz niszczyć roślin i męczyć zwierząt. Zdjęcie kompozycji prześlij do 30 kwietnia na adres: augustyniak.jowita@gmail.com lub z użyciem aplikacji WhatsApp na numer: 509 202 368.

 

klasy 5-6

„Proekologiczna torba lub koszulka.”

Znajdź w domu bawełnianą, jednobarwną koszulkę lub torbę wykonaną z bawełnianej lub lnianej tkaniny, ewentualnie jednobarwnego papieru.

Przygotuj farby akrylowe (tkanina, dzianina) lub plakatowe (papier). Mogą być również markery do tkanin.

Do środka koszulki lub torby włóż gazetę, kawałek papieru woskowanego, stary ręcznik lub folię, aby farba nie przebijała.

Maluj bezpośrednio na materiale lub papierze, lub skorzystaj z wcześniej wykonanego szablonu. Szablon najlepiej jest wyciąć z papieru i przykleić do tkaniny za pomocą taśmy klejącej, a następnie wypełniać wolne przestrzenie kolorem. Możesz zastosować również technikę nanoszenia farby za pomocą stemplowania. Stemple można wykonać z wielu materiałów np. kartonu, ziemniaka, liści, kawałków drewna…

Zostaw dzieło do wyschnięcia. Gdy farba wyschnie, zaprasuj obrazek gorącym żelazkiem. Najlepiej prasować przez szmatkę lub papier.

Oprócz zaprojektowanego przez siebie ekologicznego logotypu możesz w pracy umieścić proekologiczne hasła, takie jak: Jestem EKO, Ekologicznie znaczy logicznie, Chrońmy Ziemię, Przyroda sercu najbliższa, Okaż kulturę i chroń naturę itp.

Zdjęcie pracy prześlij do 30 kwietnia na adres: augustyniak.jowita@gmail.com lub z użyciem aplikacji WhatsApp na numer: 509 202 368.

 

Klasy 7-8

Plakat lub prezentacja multimedialna „Globalne skutki zanieczyszczenia środowiska”.

Hasło przewodnie tegorocznego Dnia Ziemi brzmi „Działanie na rzecz klimatu”. Poniżej przedstawiamy dwa warianty pracy konkursowej, spośród których proszę wybrać jeden:

1) plakat zatytułowany „Globalne skutki zanieczyszczenia środowiska”,

2) prezentacja multimedialna w programie PowerPoint zatytułowana „Globalne skutki zanieczyszczenia środowiska”.

Ważne, aby w pracy pojawiły się przykłady najważniejszych globalnych skutków zanieczyszczenia naszej planety, np. zjawisko nazywane „dziurą ozonową”, sposoby ich powstawania oraz metody przeciwdziałające ich powstawaniu. Zarówno plakat, jak i prezentacja multimedialna powinny zawierać elementy graficzne i tekstowe. Plakat powinien mieć format A3. Pamiętajcie – nie liczy się ilość, liczy się jakość!

Zdjęcia plakatów przesyłajcie do czwartku 30 kwietnia, na adres mailowy beata.demut@wp.pl, natomiast prezentacje multimedialne na adres mailowy: katarzynaskowronek13@gmail.com.

Wybrane prace zostaną opublikowane na stronie szkoły, natomiast ich autorzy otrzymają nagrody po powrocie do szkoły.

Dbajmy o naszą planetę Ziemię, bo przecież, jak w jednej ze swoich piosenek śpiewała Maryla Rodowicz: „Mamy tu dom”!